اکسیوس: ترامپ احساس می‌کند اسرائیل در ماجرای ترور سردار سلیمانی از او سوءاستفاده کرده

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، در مصاحبه با یک گزارشگر اسرائیلی گفته که احساس می‌کند اسرائیل در ماجرای صدور دستور مستقیم وی برای ترور سردار قاسم سلیمانی، از او سوء‌استفاده کرد.

 

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، در مصاحبه با یک گزارشگر اسرائیلی گفته که احساس می‌کند اسرائیل در ماجرای صدور دستور مستقیم وی برای ترور سردار قاسم سلیمانی، از او سوء‌استفاده کرد.

 

به گزارش «انتخاب»، سایت آمریکایی اکسیوس روز چهارشنبه ۲۴ آذر نوشت به‌نظر می‌رسید که دی‌ماه ۱۳۹۸ (زمان ترور فرمانده سابق نیروی قدس سپاه) اوج همکاری‌ آمریکا و اسرائیل باشد اما آن رویداد به «نقطه مرکزی تنش» بین این دو متحد تبدیل شد.

باراک راوید، نویسنده و گزارشگر ارشد اسرائیلی این مطلب را با استناد به دو مصاحبه خود با دونالد ترامپ، در سایت اکسیوس منتشر کرده است.

بر اساس این گزارش، دونالد ترامپ معتقد است که بنیامین نتانیاهو (نخست‌وزیر وقت اسرائیل) می‌خواست با ایران وارد جنگ شود اما ابایی نداشت که برای این هدف، تا آخرین سرباز آمریکایی را قربانی کند.

ترامپ به باراک راوید گفته است که «اسرائیل خوب عمل نکرد» و «کاری را که از آن انتظار می‌رفت، انجام نداد». از اظهارات رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده چنین بر می‌آید که او انتظار داشت اسرائیل بخشی از این ماموریت را به عهده بگیرد اما امور عملیاتی را به آمریکا واگذار کرده است.

سردار قاسم سلیمانی در ساعت یک بامداد روز ۱۳ دی سال ۱۳۹۸، در پایان یک ماموریت رسمی در سوریه، بر اساس دعوت نخست‌وزیر وقت عراق، با یک هواپیمای سوری وارد فرودگاه بغداد شد و از سوی ابو مهدی المهندس، معاون نیروهای حشد الشعبی، مورد استقبال قرار گرفت. اما او در جاده فرودگاه بغداد با شلیک موشک‌هایی که از پهپادهای تهاجمی آمریکا شلیک شد، به شهادت رسید. ابو مهدی المهندس و شماری از همراهان آن‌ها نیز در جریان حمله به شهادت رسیدند.

ترور فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، تنش سیاسی و نظامی بین ایران و آمریکا را افزایش داد و ایران پنج روز پس از آن، در ۱۸ دی ۱۳۹۸، پایگاه عین‌الاسد در عراق را با موشک هدف قرار داد.

ده‌ها سرباز آمریکایی در آن رویداد دچار شوک روانی شدند و بعدها نیز اعلام شد که برخی از آن‌ها جراحات جسمانی داشته‌اند.

 

بنیامین نتانیاهو اما نخستین کسی بود که بلافاصله پیام تبریک برای دونالد ترامپ فرستاد و گفت که جهان بدون سردار سلیمانی «امن‌تر شده است».

 

بعد از آن نیز بسیاری از مقامات و رسانه‌های اسرائیلی، تلویحی یا مستقیم، مدعی شدند که تل آویو در گردآوری اطلاعات که به اجرای دقیق دستور دونالد ترامپ کمک کرد، «سهم بسزایی» داشته است.

 

یک مقام ارشد پیشین اسرائیلی به اکسیوس گفته است که مقامات ارشد وقت آمریکا، از جمله مایک پنس، معاون دونالد ترامپ، از «نقش اسرائیل در ترور قاسم سلیمانی تقدیر کردند».

 

اما اکنون دونالد ترامپ در مصاحبه با باراک راوید گفته است «از ارتباط اسرائیل با آن رویداد بسیار ناامید شده» و همچنین اظهار تاسف کرده که افکار عمومی به وقت خود از این ناامیدی او مطلع نشده است.

 

ترامپ مشخصا نگفته که اسرائیل کدام انتظارات آمریکا را در طرح ترور قاسم سلیمانی عملی نکرده یا ناامیدی او دقیقا از چه امری ناشی می‌شود.

 

یک مقام ارشد امنیتی اسرائیل در واکنش به این اظهارات دونالد ترامپ، به سایت اکسیوس گفته است که اسرائیل انجام «نقش فعال‌تر» در این سوءقصد را پیشنهاد کرد اما آمریکا بر اجرای حمله اصرار ورزید.

 

از سوی دیگر، یک مقام ارشد در دولت وقت دونالد ترامپ به باراک راوید گفته است در شهریور ۱۳۹۹، زمانی که بنیامین نتانیاهو برای شرکت در آیین امضای «پیمان‌های صلح ابراهیم» به کاخ سفید رفت، او سعی کرد که دونالد ترامپ را کنار کشیده و تلاش کند تا ناخشنودی او را از عدم اجرای انتظاراتش در طرح ترور قاسم سلیمانی «به نحوی جبران کند» اما آقای ترامپ هنوز معتقد بود که اسرائیل از او سوء‌استفاده کرد.

 

دونالد ترامپ در همین حال به باراک راوید گفته که آمریکا آگاه شده بود که قاسم سلیمانی برای اجرای «نیات پلید» به عراق رفته بود. وی اظهار داشت: «او به عراق نرفت تا به مسائل کودکان رسیدگی کند»، و افزوده است: «ما اطلاعات زیادی داشتیم، و احساس کردم که کشور ما حقیقتا چاره زیادی ندارد».

باراک راوید برای نگارش کتابی در باره پیمان‌های صلح ابراهیم دو بار با دونالد ترامپ مصاحبه کرده است. کتاب او این روزها از سوی انتشاراتی یدیعوت آخرونوت در اسرائیل منتشر شده است.

 

نتانیاهو اما هنوز به مطالبی که دونالد ترامپ در مورد ناامیدی‌اش از اسرائیل و احساس این‌که اسرائیل از او در ماجرای ترور قاسم سلیمانی سوء‌استفاده کرده، واکنش نشان نداده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *