شاهنامه خوانی و شاهنامه پژوهی در رودسر

 

به نام خداوند جان و خرد

 

رودسر یکی از قدیمی ترین شهرهای گیلان است که در هزار سال پیش کوتم خوانده می شد که واژه معرب شده هوسم از همین کوتم  است که در آثار تاریخی و جغرافیای ایران تا قرن نهم هجری هوسم و گاهی هوشم بیان شده است .  در چند سال اخیر شاهد فعالیت انجمن های علمی فراوانی در رودسر هستیم که

انجمن شاهنامه خوانی رودسر با هدف ترویج فرهنگ شاهنامه خوانی و شاهنامه پژوهی و ارج نهادن به بیش از سی سال رنج و مشقت  فردوسی بزرگ در پاسداشت و  زنده نگاه داشتن زبان پارسی و هویت ملی ، برای نخستین بار در استان گیلان فعالیت خود را در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ در شهرستان رودسر آغاز کرد.

برگزاری سلسله نشست های شاهنامه خوانی و شاهنامه پژوهی به سرپرستی افتخار روحی فر بنیانگذار این انجمن، از ابتدا تا انتهای شاهنامه به صورت یک هفته در میان در روزهای یکشنبه برگزار میگردد. علاوه بر این انجمن شاهنامه خوانی رودسر نگاه ویژه ای  به جشن ها و آئین های ملی داشته و برپایی جشن های باستانی ایران را نیز در دستور کار خود دارد .

چکیده فعالیت های این انجمن به شرح ذیل می باشد:

تاکنون نزدیک به پنجاه نشست شاهنامه خوانی و شاهنامه پژوهی از سوی این انجمن برگزار شده است. نقد و بررسی داستان و برگزاری دو بزرگداشت فردوسی بزرگ و جشن های تیرگان و مهرگان و نوروز از جمله فعالیت های این انجمن درطول سالیان گذشته است و امید است که به یاری یزدان و همت و حمایت همشهریان خردمند رودسری این مهم تا انتهای هدف والایش استوار و پایدار مانده و این میراث مهم را به نسل بعد واگذار نماییم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *