کاشت درخت در سیزده بدر رمضانی مازندران

منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری با تهیه نهال‌های گلدانی شرایط را برای کاشت درخت در روز طبیعت که مصادف با ۲۱ ماه مبارک رمضان، سالروز شهادت مولای متقیان علی (ع) است، فراهم کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، روز طبیعت یا سیزده بدر یکی از رسوم قدیمی ایرانیان است که تقارن این روز در ماه مبارک رمضان با سالروز شهادت علی (ع) حال و هوایی دیگری به این روز بخشیده است،بنابراین به گفته معاون امور جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری کاشت درخت یعنی دراز شدن دست دوستی مسافران و گردشگران به سوی محیط زیست است.

فتح الله غفاری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از تهیه و توزیع نهال های گلدانی برای کاشت درخت در روز سیزده بدر خبر داد و گفت: هر یک از گردشگران و مسافران و مردم بومی استان می توانند با گرفتن نهال های گلدانی رایگان، در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت مشارکت کنند.

وی با توضیح این که برنامه کاشت یک میلیارد اصله نهال در دولت سیزدهم برای حفاظت از خاک کشور از سال گذشته شروع شده است و همسو با این رویکرد استان های مختلف به خصوص مازندران و دیگر استان های شمالی باید تعهدات خود را در اجرای این طرح عملیاتی کنند، ادامه داد:‌ سهم مازندران در طرح ملی کاشت یک میلیارد اصله درخت ،۴۰ میلیون اصله نهال در چهار سال است.

وی با ذکر این نکته که مشکلی در تامین و توزیع نهال گونه های مختلف درخت برای کاشت در استان وجود ندارد، تصریح کرد: امسال طرح هر یک از خانواده مازنی به جای خرید سبزه عید نوروز ی یک اصله درخت بکارند، اجرا شد.

تصمیم تعطیلی پارک های جنگلی مازندران در روز سیزده بدر با فرمانداران است

معاون امور جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری با بیان این که فرمانداران تصمیم نهایی را در تعطیلی پارک های جنگلی در روز سیزده بدر خواهند گرفت: گفت:‌ به عنوان نمونه فرماندار شهرستان نور در اطلاعیه ای اعلام کرد که تمامی پارک ها، تفرجگاه ها و سواحل همزمان با مصادف شدن سالروز شهادت امیرالمؤمنین علی (ع) به منظور حفظ حرمت این روز، رعایت ماه مبارک رمضان و شب های قدر، روزهای ۱۲ و ۱۳ فروردین تعطیل است و هر گونه حضور، چادر و اسکان در زمان و مکان های قید شده ممنوع بوده و از ورود افراد و خودروها جلوگیری می شود.

غفاری گفت: اگرچه طبق دستورالعمل فرمانداری های ۲۲گانه شهرستان های مازندران تمامی تفرجگاه ها جنگلی در روز های ۱۲ و ۱۳ فروردین تعطیل اعلام شد، اما منابع طبیعی با تهیه و توزیع نهال ها از مردم خواست تا با کاشت درخت روز طبیعت را به صورت رمضانی بدر کنند.

وی به وجود ۳۹ پارک جنگلی مازندران و استقبال بی نظیر گردشگران ومسافران در تطعیلات نوروزی اشاره کرد و گفت: طبق آمار ورود روزانه بیش از ۱۵ هزار دستگاه خودرو به پارک های جنگلی در تطعیلات نوروزی به ثبت رسیده است.

استان مازندران حدود ۲ میلیون و چهار هزار هکتار مساحت دارد که از این مقدار حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار آن عرصه های طبیعی شامل جنگل و مرتع است.

برای حفاظت و مدیریت عرصه های طبیعی مازندران ۲ اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در ساری و نوشهر فعالیت دارند که منطقه ساری حدود ۷۱ درصد و نوشهر حدود ۲۹ درصد این عرصه ها را مدیریت می کند. در مجموع حدود ۵۴ درصد از عرصه های جنگلی شمال کشور را در اختیار دارد و همچنین نیمی از جنگل های هیرکانی ثبت شده در سازمان جهانی یونسکو در جغرافیای مازندران واقع است.

مازندران حدود ۴۶۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی دارد که در آنها سالانه بیش از هفت میلیون تن محصول تولید می شود. این استان در تولید ۱۵ نوع از محصولات کشاورزی و باغی هم رتبه اول تا سوم کشور را دارد، ظرفیت این شرایط در حالی است که تغییر غیرمجاز کاربری اراضی کشاورزی و باغی در مازندران همچنان از چالش‌های مهم این استان محسوب می‌شود./ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *