تولید ۴ هزار تن زباله و یک میلیون لیتر شیرابه در مازندران

تولید ۴ هزار تن زباله و یک میلیون لیتر شیرابه در بالا دست سدی که در حال احداث است

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران، گفت: در حال حاضر بیش از ۲ تن زباله در این نقطه دپو شده و تا زمانی که این مرکز شیرابه وجود داشته باشد، سد مذکور قابل بهره‌برداری نیست، چراکه نفوذ جریان آب به سفره‌های زیرزمینی مرکز دپو و جریان‌های هیدرواستاتیکی، سبب مکش شیرابه غلیظ به درون سد می‌شود.

این مسئول افزود: به دنبال متوقف ساختن تجمع زباله و ایزولاسیون محل دپوی زباله آمل هستم تا با استفاده از تجهیزات پالایشگاهی، شیرابه‌های داخل کوه را مکش و با ایزولاسیون از ورود دوباره شیرابه به سفره‌ها جلوگیری کنیم.

وی ادامه داد: در آمل به فکر امحای زباله با رویکرد دپوی صفر هستیم. در این راستا با همکاری دانشگاه نوشیروانی کارخانه‌ای با ظرفیت ۵۰۰ تن جهت احداث در زمینی ۵.۵ هکتاری طراحی شده، شیوه طراحی به گونه‌ای است که از لحظه ورود زباله تا خروج محصول معادل ۵۰۰ تن محصول شامل گاز، آب تصفیه‌شده، کود کمپوست و مانند آن را داشته باشیم.

معاون عمرانی استاندار مازندران به مباحث کشاورزی و مشکل کاه و کلش در این استان اشاره کرد و گفت: یکی از راه‌های حل این مشکل تقسیم استان به چند زون (منطقه) و تعریف پروژه برای هر زون است، هر پروژه براساس ظرفیت آن بررسی می‌شود و نهادهای متولی موظف هستند تا پیمانکار، میزان بودجه مشارکت سرمایه‌گذار و اعتبار درخواستی از بخش خصوصی، دولتی و صندوق ملی محیط‌زیست را مشخص و معرفی کنند تا هرچه زودتر وارد فاز عملیاتی شویم.

این مسئول اجرای مشوق‌ها را یکی از راه‌های جلب مشارکت عمومی در زمینه تفکیک زباله از مبدا دانست و افزود: اگر پر قدرت‌ترین کارخانه‌های تفکیک را هم داشته باشیم اما زباله از مبدا تفکیک نشود، این مشکل کماکان پابرجا خواهد ماند.

علیخانی افزود: از دو مشوق اعطای وام قرض‌الحسنه به شهروندان فعال در این زمینه و پایلوت قرار دادن یکی از شهرهای استان در موضوع تفکیک زباله می‌توان در جهت جلب مشارکت اجتماعی و توسعه آن بهره گرفت.

وی محیط‌زیست را مساله‌ای راهبردی و استراتژیکی در مازندران دانست و یادآور شد: حفظ محیط‌زیست و اراضی و منابع طبیعی و همین‌طور اراضی درجه ۱ و ۲ کشاورزی مهم‌ترین و اصلی‌ترین دغدغه ما به شمار می‌آید.

علیخانی اضافه کرد: اگر مدیریت درست در این زمینه نداشته باشیم ممکن است طبیعت سرسبز مدیترانه‌ای استان به طبیعت بیابانی صحرایی تبدیل شود، این مساله درحقیقت زنگ خطری است تا زودتر از موعد، پیشگیری‌های لازم انجام شود.

به گفته علیخانی، حفظ محیط‌زیست، ساماندهی پسماند، جلوگیری از نشت آلودگی، مدیریت فاضلاب و بهداشت، مدیریت سلامت جامعه و حفظ تالاب‌ها دغدغه‌های کلیدی ما در استان مازندران هستند. تعدی‌های بشر در سال‌های اخیر سبب تغییر در اقلیم، آب‌وهوا و اکوسیستم‌ها شده‌ و وظیفه ما، پیشگیری و جبران است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *